Articles in: Evenimete de presa

Frăție între Lojile masonice din dreapta și din stânga Prutului

La finalul lunii martie la Piatra Neamț a avut loc o dublă frăție. Una de sânge pentru că s-au înfrățit români de o parte și de alta a Prutului, respectiv frăția întru masonerie conform cutumelor masonice de sute de ani.

a799Pe 26 martie la Piatra Neamț prin grija lojii masonice din această localitate membră a Marii Loji Naționale a României (MLNAR) a avut loc un eveniment cu rezonanță masonică, adică înfrățirea lojii din Piatra Neamț cu o lojă din Chișinău. Pe lângă membrii celor două loji la întâlnire au participat marele maestru al MLNAR Tudorel Nițulescu și marele maestru al Marii Loji Naționale a Republicii Moldova Victor Madan.” Această întâlnire reprezintă o dublă înfrățire. Frăția de sânge pentru că s-au întâlnit români de o parte și de alta a Prutului și frăția întru masonerie conform cutumelor de sute de ani ” ne-a declarat Tudorel Nițulescu, mare maestru al Marii Loji Naționale a României.

Un lucru remarcabil la acest moment este și acela că pe 27 martie 1918 Moldova de dincolo de Prut s-a unit cu regatul. Abia la 1decembrie 1918 prin Proclamația de la Alba Iulia s-a creat România Mare. Iată deci că masonii au grijă să respecte și să memoreze momentele importante din istoria noastră națională.

Tudorel Nițulescu, Mare Maestru al Marii Loji Naționale a României

În urma întâlnirii de la Piatra Neamț cei 2 mari maeștrii au convenit ca în luna aprilie să aibe loc la Chișinău o nouă întâlnire la care va fi invitată și o lojă din Sankt Petersburg, dar și marele maestru al Marii Loji Unite a Rusiei Constantin Sapovalenko. Această viitoare întâlnire va fi ca un arc peste timp din istoria noastră națională. Este unanim recunoscută prietenia dintre Petru cel mare al Rusiei și domnitorul Moldovei Dimitrie Cantemir, amândoi fiind masoni. Menționăm că Dimitrie Cantemir a fost inițiat în loja masonică “Lebăda Albă” din Sankt Petersburg.” Din spirit fraten masonic dar și dintr-o prietenie profundă față de masoni Dimitrie Cantemir a creat la Iași o lojă masonică cu același nume (Lebăda Albă) consfințind această cutumă masonică care se numește înfrățire. După aproximativ 300 de ani, înfrățirea dintre loja masonică din Piatra Neamț, cea din Chișinău și loja din Sankt Petersburg vor fi reconfirmarea respectului pentru tradiția masonică românească cât și un omagiu adus acestei mari pesonalități a istoriei neamului românesc-Dimitrie Cantemier ” ne-a mai declarat Tudorel Nițulescu. Menționăm că Marea Lojă Națională a României se află sub recunoașterea Marii Loji Naționale a Franței făcând parte din Marea Lojă Unită a Europei. În plus Marea Lojă Națională a României a fost garantul de amiciție pentru Marea Lojă Națională a Republicii Moldova, în acest fel Marea Lojă Națională a Republicii Moldova devenind membră a Marii Loji Unite a Europei.

Victor Madan, Mare Maestru al Marii Loji Naționale a Republicii Moldova

În ultima perioadă de timp este de remarcat activitatea Marii Loji Naționale a României aceasta anunțând că în luna aprilie vor fi create noi loji masonice. Este vorba despre prima “Lojă Diplomatică” unde vor putea participa diplomați români masoni, dar și crearea la Târgu Mureș a lojii “Tran-silva”. De asemenea este demn de amintit faptul că la finalul săptămânii trecute și la Timișoara a avut loc tot un eveniment cu rezonanță masonică. Este vorba despre înfrățirea a două loji una din Serbia din orașul Niș și alta din Timișoara. Evenimentul se înscrie în spiritual secularei prietenii dintre popoarele sârb și român. Tratatul de înfrățire a fost semnat în prezența marelui maestru Tudorel Nițulescu și Dragoslav Pavlovici, marele maestru al Marii Loji Naționale a Serbiei.

cotidianul.ro


...

Marele Maestru al Marii Loji Naţionale a României: „Suntem români adevăraţi, nu trădători de ţară”

tudorel-nitulescu-350x325Deopotrivă contestată şi privită cu suspiciune, masoneria a rămas de-a lungul a sute de ani o instituţie învăluită într-o aură de mister. O organizaţie care nu este secretă, după cum este văzută din exterior, ci discretă, aşa cum le place masonilor să o prezinte, dar în care discuţiile contradictorii pe teme politice ori religioase sunt strict interzise. Asta chiar dacă pe masă în cadrul tuturor reuniunilor tronează Biblia ori Tora sau, după caz, Coranul.

Prezent la sfârşitul săptămânii la Scorniceşti pentru o întâlnire cu masonii din judeţul Olt, Tudorel Niţulescu, Marele Maestru al Marii Loje Naţionale a României, nu a ezitat să discute cu mass-media despre influenţa masoneriei, regulile după care se ghidează dar şi rolul pe care l-au jucat masonii în istoria României.

Reporter: De când e lumea masoneria a stârnit controverse fiind considerată o organizaţie mondială cu o influenţă uriaşă. În ce măsură sunt speculaţii, în ce măsură – adevăruri?

Tudorel Niţulescu: Vreau să vă spun că există foarte multe păreri despre masonerie care nu sunt conforme cu realitatea. Despre misticismul ei, care de fapt nu există, despre multe alte lucruri… S-a împlinit un an de la alegerile în cadrul lojii, iar oamenii au început să se lămurească vizavi de importanţa masoneriei, de rolul ei benefic de cele mai multe ori pentru o societate. Noi, masonii, suntem oameni obişnuiţi, oameni normali. Există percepţia că masonii ar avea patru mâini, două capete. Am văzut tot felul de articole despre faptul că masonii ar putea să-şi trădeze ţara. Este o ticăloşenie. Noi, prin educaţia noastră, ne iubim ţara. Suntem români adevăraţi, nu trădători de ţară. Cu atât mai mult cu cât percepţia străinilor despre un om care îşi iubeşte ţara şi condiţia lui este una benefică, pozitivă. De când e lumea, masoneria s-a implicat într-o formă foarte elegantă ezoterică în viaţa socială.

Cât de mult a influenţat masoneria tot ceea ce s-a întâmplat în cadrul societăţii româneşti?

-Păi, România modernă este o ţară creată de masoni. Anul 1821, recunosc toţi istoricii, este anul de naştere al României moderne. Cine? Un oltean – Tudor Vladimirescu, care a fost şi el mason. Apoi anul 1848, anul Revoluţiei. Nicolae Bălcescu făcea parte din „Frăţia”, clar o organizaţie masonică. Anul 1859, anul Unirii Moldovei cu Ţara Românească. Alexandru Ioan Cuza a fost iniţiat în masonerie chiar la Paris. Mihail Kogălniceanu este şi el unul dintre artizani, prieten cu Napoleon al III-lea. Să ştiţi că legat de tot ceea ce spun avem documente. În 1918, când s-a creat România Mare, Vaida Voevod, cu aprobarea lui I.C. Brătianu, unul dintre cei mai mari prim-miniştri pe care i-a avut România, s-a dus la Paris. Şapte au fost, au intrat în Marele Orient Francez, în masonerie, şi s-a aprobat de către cancelariile europene Proclamaţia de la Alba Iulia. Practic, s-a consfiinţit Unirea Transilvaniei cu Regatul României. Perioada interbelică a fost iarăşi o perioadă de emulaţie masonică, personalităţi, oameni de cultură, politicieni. Marele Maestru din perioada interbelică a fost formidabilul nostru scriitor, Mihail Sadoveanu. Până în 1945 el a ţinut documentele Marii Loji Naţionale a Românilor.

Ce se întâmplă, de fapt, în masonerie? De ce există această atracţie de a deveni membru?

- Fundamental este să nu uiţi că iei un om bun ca să îl faci şi mai bun în masonerie. Să fie mai bun pentru societate, pentru ţară, pentru familia lui, pentru loja din care face parte, pentru că numai aşa putem să ne ajutăm ţara, putem să fim organizaţi. Datoria masoneriei româneşti este nu să fabrice o frumuseţe artificială, ci doar să o punem în evidenţă pe cea reală prin decenţa noastră, prin viaţa noastră de fiecare zi. Dincolo de educaţie, de nu ştiu câte şcoli şi doctorate, fundamentali sunt cei şapte ani de acasă.

Aţi precizat că scopul Marii Loji este acela de perfecţionare. Reuşeşte masoneria să creeze oameni mai buni sau mai dă şi greş din când în când?

-Masoneria nu poate să nu semene cu societatea. Cei pe care îi primim, pe care îi iniţiem provin din societate, din ţară, din Oltenia, din Muntenia, din Moldova, Banat sau Transilvania. Aşa cum e lumea, aşa-i şi masoneria, cu bune şi cu rele. Masoneria a făcut foarte multe lucruri bune, dar a făcut şi lucruri rele. Depinde de calitatea celor care conduc la un moment dat. Poate nu ne-am făcut ca lumea temele după 20 de ani şi eu recunosc. Dacă ţara noastră e cum e, se întâmplă şi pentru că masoneria nu a ştiut ce trebuie să facă. Nu caut nici o scuză, dar să încercăm ca direcţia să fie una prolifică şi productivă pentru România. Vă amintiţi de masa aia cu trei picioare, unde se mânca pe nişte scaune mici, cu mămăliga pusă, când bunica venea cu aţa să o taie. Nu-i mare masa. Dacă erau prea mulţi nepoţi, cei mai mici rămâneau la spate şi nu apucau să ajungă la mămăliga aia. Aşa e şi cu lumea asta, seamănă perfect cu masa aia. Nu am avut grijă să ne găsim un scaun la masa aia, ca atunci când se dă startul să întindem şi noi mâna. Aşa, dacă stăm pe locul şapte în spate, iei de pe masa aia doar ce rămâne. Varianta e una singură, să ne facem bine la cap şi în suflet, să fim naturali şi normali cu viaţa şi binele vine de la sine. Să ne reamintim că trebuie să ne aşezăm fiecare la locul lui, să recreăm acea scară a valorilor care a dispărut total.

Cine poate intra în masonerie?

-Oricine. În masonerie poate să intre orice bărbat care a împlinit 21 de ani, care e de bune moravuri, care îşi iubeşte ţara, îşi iubeşte familia, care respectă oamenii, legile ţării şi, înainte de orice, să creadă în Dumnezeu. De ce ar intra? Prin natura noastră, a oamenilor în general ne dorim un loc în care să ne putem exprima, un loc în care, dialogând, să ne regăsim, în visele şi speranţele noastre, cu alţi semeni ai noştri. Acesta este fenomenul care se întâmplă într-o lojă, într-o ţinută atunci când se adună „fraţii”.

De ce nu au acces femeile?

-La fel de greu de răspuns este şi la întrebarea de ce femeile nu au acces în altarul bisericii. În religia noastră ortodoxă, femeiele nu intră în altar, în masoneria de Rit Scoţian Antic şi Acceptat, femeile nu sunt acceptate la iniţiere. Pe de altă parte însă, în mod administrativ, pentru a nu crea un refuz pe care nu-l poţi justifica, există şi în România o mare lojă naţională feminină, dar mai ales o mare lojă feminină de stil orient francez, pe care noi o susţinem, o recunoaştem administrativ. Refuzul vine din cutume de sute de ani pe care trebuie să le respectăm, mai ales pe acestea de rit scoţian antic şi acceptat.

Pentru că tot ne aflăm la Scorniceşti, care sunt personalităţile din Oltenia care au influenţat evoluţia masoneriei româneşti?

-Am vorbit de Tudor Vladimirescu şi am un milion de motive să îl consider ca un om care a jalonat istoria neamului românesc prin curajul, prin forţa şi viteza prin care a intrat în istorie în momentul acela. Dacă ar fi să fac o ierarhie, sigur s-ar regăsi şi Petre Pandrea. Un alt mare mason este Constantin Brâncuşi. Ce a făcut marele sculptor pentru neamul românesc este greu de egalat. Astăzi, dacă te duci la Paris şi vorbeşti cu o persoană cât de cât cunoscătoare şi îi spui Brâncuşi e atât de atentă şi de conştientă de valoarea lui de sculptor. Este un om care a rămas în istoria noastră, în istoria lumii, şi, sigur că, da, francezii îl ţin ferecat acolo, în istoria lor naţională. Şi Eugen Ionescu este un alt exemplu.

Există persoane care doresc să intre în masonerie doar crezând că vor obţine un cec în alb, o garanţie pentru a-şi dezvolta afacerile. Ce le transmiteţi?

- Foarte importantă este calitatea celor care intră în masonerie. Este poate şi unul dintre necazurile noastre în ultimii 20 de ani. Am intrat prea mulţi în masonerie, care practic nici nu ştiau ce se întâmplă. Suntem în Marea Lojă Naţională câteva sute. Nu mă grăbesc să devenim cu miile şi vreau ca evoluţia noastră să fie una care pleacă de la principii calitative, şi nu cantitative. Deja porţile încep să se închidă pentru cei care nu merită să intre. Din start le spun celor care se gândesc că vor obţine avantaje mai bine să nu mai trimită e-mailuri de aderare.

De Radu Iliceanu – Cuvantul Libertatii
http://www.napocanews.ro/2011/05/marele-maestru-al-marii-loji-nationale-a-romaniei-%E2%80%9Esuntem-romani-adevarati-nu-tradatori-de-tara%E2%80%9D.html


...

Cum devii mason in Romania?


poza_ii



Marele Maestru al Marii Loji Naţionale a României, Tudorel Niţulescu, explică într-un interviu pentru cotidianul.ro cum poţi deveni mason în România. De asemenea, Tudorel Niţulescu vorbeşte despre ce e mistic în masonerie, la ce te poate ajuta masoneria, cum stă treaba cu anul masonic şi ce simbolizează el, ce însemne masonice găsim în viaţa de zi cu zi.

- Domnule Tudorel Niţulescu, ştiu că sunteţi Mare Maestru al unei loji masonice, dar sincer vorbind, nu prea ştiu care, deoarece există mai multe în România. Puteţi să mă iniţiaţi puţin, să nu rămân un profan, ca să folosesc cei doi termeni pe care îi ştiu eu despre masonerie.

- Din data de 7 mai 2010 sunt Mare Maestru al Marii Loji Naţionale a României, fiind ales prin vot secret şi democrat de cei 1.000 de membri ai lojii, dintre care aproape 500 sunt maeştri. Marea Lojă Naţională a României este recunoscută oficial de Marea Lojă a Franţei şi este membră fondatoare a Marii Loji Unite a Europei (GLUDE).

- Care sunt obiectivele dumneavoastră ca nou Mare Maestru al Marii Loji Naţionale a României?

- Aşa cum am promis înaintea alegerilor din 7 mai, îmi doresc o aşezare naţională şi internaţională a Marii Loji Naţionale a României pe principii transparente şi democratice. Respectarea cutumelor masonice începând cu disciplina şi o totală transparenţă financiară sunt cele două coordonate pe care am insistat personal în aceste trei luni de mandat. Aşa cum mă aşteptam, reacţiile în interiorul Marii Loji Naţionale a României la poziţia mea au avut şi alte conotaţii decât cele normale. Cu toată convingerea că este un lucru normal şi foarte necesar, voi continua pe această linie a disciplinei, a respectării constituţiei masonice, a consolidării. Din punctul meu de vedere, numai aşa vom putea reaşeza moral valorile româneşti şi vom clădi pe baze solide această şcoală a caracterelor, a spiritelor elevate, care este masoneria.

- Unul dintre istoricii francmasoneriei spunea că masonii caută viaţa de dincolo de moarte. Au găsit-o masonii români?

- Inclusiv acest interviu face parte dintr-o strategie pe care mi-am propus-o pe termen scurt: necesitatea de a răspunde multor neadevăruri ce se spun despre masonerie, ele venind din lumea profană. Masoneria a fost şi rămâne o prezentare metafizică şi alegorică a vieţii reprezentată prin simboluri. Nu există nimic mistic în masonerie, totul este viaţă reală prezentată sub formă de legendă şi folosind multă simbolistică.

- Domnule Tudorel Niţulescu, aş dori să pun o întrebare de profan. Cum poate cineva ajunge mason?

- Referitor la această întrebare de abecedar, nimeni nu este invitat să facă parte din masonerie. Informaţia colaterală prin rude, prieteni sau alte surse (n.red. – internetul, varianta modernă), printr-o introspecţie a sufletului şi năzuinţelor sale de o viaţă, omul poate bate la porţile masoneriei. Ele nu se deschid la prima bătaie pentru că şi viaţa, cu bune şi rele, te invită la bucurie şi plăcerea de a trăi după lungi încercări.

- La ce îl poate ajuta pe un om masoneria?

- Să fie un om bun. Să fie altruist, să trăiască cu oamenii şi printre oameni. Îl învaţă să-şi iubească ţara, îl învaţă să facă parte din universal în scopul de a avantaja naţionalul. Îl învaţă să respecte familia, să fie generos şi demn în faţa vieţii şi a lui Dumnezeu. De fapt, aceasta este condiţia esenţială de a accede în masonerie. Să crezi într-o stare de echilibru spiritual care îţi dă forţa morală de a face lucruri morale pe acest pământ.

- Se tot vorbeşte despre anul masonic. Ce este el, când începe şi ce simbolizează?

- Anul masonic începe în septembrie şi se termină în iunie. Practic, începe la echinocţiu şi se termină la solstiţiu de vară de Sfântul Ioan de vară. El simbolizează naşterea şi moartea. În perioada iunie-septembrie este vacanţa masonică.

- Cât durează mandatul unui Mare Maestru?

- În cadrul Marii Loji Masonice a României, mandatul unui Mare Maestru este de 3 ani şi are voie doar două mandate. Cifra 3 are o semnificaţie aparte în masonerie. Dar există diferenţe de la lojă la lojă. În Franţa, mandatul Marelui Maestru este de un an şi are voie trei mandate.

- Există politicieni masoni?

- În toate sferele de activitate există bărbaţi români iniţiaţi (inclusiv în toate guvernele care au fost până în prezent). Dar acest lucru nu este unul cu putere de convingere vizavi de evoluţia postdecembristă a masoneriei române. Ca în orice lucru bine făcut, este nevoie de răbdare şi de renaştere a valorii naţionale, care au fost distruse prin închisori sau şantiere naţionale. Trebuie să ţinem cont de faptul că în perioada comunistă masoneria a fost interzisă. Iată câteva motive pentru care invit la răbdare, la echilibru. Dacă ar fi să fac o comparaţie între România paşoptistă şi cea actuală, aş spune că statul român, România modernă, a fost făcut de masoni, în timp ce România postdecembristă, de politicieni. şi acum las cititorii dumneavoastră să spună când a fost mai bine.

- Ce speranţe aveţi privind masoneria şi cum le-aţi motiva?

- Dacă, în viaţa civilă, familia, şcoala şi exerciţiul civic de zeci de ani mi-au dat motivaţia să fiu pozitiv în drumul spre bine, în masonerie, participarea regulată, precum şi deosebita şansă de a-l fi cunoscut pe cel mai mare mason român – Nicu Filip – îmi dau garanţia că, şi prin contribuţia masoneriei, ţara mea, România, îşi va găsi locul de onoare pe care îl merită în Europa şi în lume.

Publicat Miercuri, 11 august 2010 Dan Odagiu

SURSA: www.Cotidianul.ro


...